fredag 22. januar 2016

Innovasjonsprosessen-produktutviklingsprosess

Innovasjonsprosessen

"Du skal kunne forklare begrepet innovasjon og diskutere hvordan innovasjonsprosesser foregår "

"Du skal kunne gjennomføre en utviklingsprosess for et produkt"



Ressurs: Læreboka "Innovasjon og internasjonalisering" Dalefag, Kapittel 2.2



I denne bloggen skal vi se på  innovasjonsprosessen.
Det er forskjellige måter å gjennomføre de forskjellige fasene i prosessen.


Innovasjonsprosessen består av følgende faser:
  1. Idemyldring
  2. Ideavklaring
  3. Produktutvikling
  4. Markedsutvikling
  5. Vekst

Idemyldring og ideavklaring:

Idemyldringen må være åpen. La alle muligheter få komme fram. Bruk en eller flere metoder for å dem frem.
Ideavklaring eller grundig vurdering av mulighetene, må jobbes med. I dagens utvikling er vurdering i hht økonomi og marked, og ikke minst miljø og etikk enda viktigere enn noen gang.
Kap. 2 Fra ide til bedrift - EB1 Oppstart-nettressurs
Kap. 2 Fra ide til bedrift -EB1 Oppstart - PP del 1
Kap. 2 Fra ide til bedrift -EB1 Oppstart - PP del 2
Kap. 2 Fra ide til bedrift -EB1 Oppstart - PP del 3

The 25-Year-Old Swedish Woman Using 3D Scanning To Make Shoes Fit Perfectly per 1.2.2016

Spørsmål:

  1. Hvorfor er det viktig å ta hensyn til marked, økonomi, miljø og etikk?
  2. Vurder hvilke idemyldringsmeode du vil bruke for "ditt produkt", forklar hvorfor du ikke vil bruke de andre som du forkaster.
  3. Hvordan vil du gjennomføre ideavklaringen. Beskriv skritt for skritt.

Produktutvikling: 

Ressurs: Læreboka "Innovasjon og internasjonalisering" Dalefag, Kapittel 2.6
  • idefasen
  • utsilingsfasen
  • utviklingsfasen
  • testfasen
  • lanseringsfasen

 

Kap.4 fra EB1 Oppstart - Nettressurs

Kap. 4.1. PP-Produktutvikling fra EB1 Oppstart



Produktdifferensiering-hva-og-hvorfor



Agile metoder:

Agile metoder har vist seg å være et effektivt verktøy for prosjektstyring, og brukt riktig kan agile metoder forbedre leveransepresisjonen betydelig.
Effektiv prosjektledelse er avgjørende for suksess i prosjekter. I ambisiøse prosjekter med knappe tidsrammer er det et økende behov for fleksibel og effektiv styring. Innenfor  IT-bransjen har vi sett flere eksempler på prosjekter som ikke ender slik målsetningen var. For blant annet å øke tilpasningsevnen, har agile metoder fått en bred oppmerksomhet de seneste årene.

Spørsmål:
  1. Vurder hvilke produktutviklingsmetode du vil bruke for "ditt produkt", forklar hvorfor du ikke vil bruke de andre som du forkaster.
  2. Innovasjon Norge har 7 kontrollspørsmål  under "Er din bedrift markedsorientert?". Finn disse, les dem og lim dem inn i word-dokumentet ditt.
 

Markedsutvikling:

  1. å utvikle markedsplanen
  2. å klargjøre markedssegmentene/målgruppen
  3. å bestemme markedsføringen/markedsstrategi/marketingmix
  4. å bestemme seg for salgskanalene/distribusjonsstrategi
Se på slideshare om markedsstrategi fra EB1 Oppstart:
http://www.slideshare.net/TrineSkarvang/pp-kapittel-75-markedsstrategi

Adopsjons og diffusjonsprosessen

Hvordan kjøpere/markedet aksepterer et nytt produkt = adopsjonprosessen
Hvor lang tid det tar før førstegangskjøpere/grupper i markedet før de kjøper produktet = diffusjonsprosessen.
Diffusjon- og adopsjonsprosessen sett sammen




Spørsmål:
  1. Hva er en markedsplan?
  2. Hvordan kan du finne frem til målgruppen?
  3. Hvilke deler består markedsmiksen av?
  4. Hvilke alternative salgskanaler eller distribusjonsstrategi kan vi velge mellom?
 

Vekst:

Fra Gründerbedrifter til vekstbedrifter.
Mange blir etablert, men få vokser seg store.
Se tall fra SSB:
https://www.ssb.no/virksomheter-foretak-og-regnskap/statistikker/fordem/aar/2015-10-23  per 22.01.2016


https://www.ssb.no/virksomheter-foretak-og-regnskap/statistikker/foretak/kvartal  per 22.01.2016

Spørsmål:
  1. Det er to ting i grafen som viser en stor endring/utvikling. Hvilke er det?
  2. Hvor stor porsentandel overlever hhv 1 år og 3 år sånn røff regnet?
  3. Har det vært noen endring i overlevelsesprosenten i perioden i grafen?

Fordypning:

God og bred definisjon og informasjon på WIkipedia:
https://no.wikipedia.org/wiki/Innovasjon  per 22.01.2016


Innovasjonsprosessers utfordringer og behovet for å arbeide strategisk relasjonelt:
https://www.magma.no/innovasjonsprosessers-utfordringer-og-behovet-for-aa-arbeide-strategisk-relasjonelt   per 22.01.2016














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar